Nanna Heitmann

(Ulm, 1994)

Bio / italiano

Artista russo-tedesca, Nanna Heitmann studia Fotogiornalismo e fotografia documentaria presso l’università di Hannover. Nel 2018 realizza Weg vom Fenster, una ricerca sull’ultima miniera di carbone attiva in Germania. Nello stesso anno è fra i finalisti del LensCulture Emerging Talents Awards e nel 2019 riceve la nomina per far parte di Magnum. Attraverso i suoi lavori affronta i temi dell’isolamento e della solitudine da differenti punti di vista, concentrandosi sull’interazione fra gli esseri umani e l’ambiente in cui vivono. Con Hiding from Baba Yaga, a queste tematiche affianca quella della ricerca sui luoghi delle proprie origini, reinterpretati in un’ottica poetica e fiabesca. I suoi lavori sono stati pubblicati su “National Geographic”, “TIME Magazine”, “M Le Magazine du Monde”, “De Volkskrant”, “Stern Magazine”, ricevendo anche diverse commissioni da parte di numerose riviste internazionali. Le sono stati assegnati diversi premi, fra cui il Leica Oscar Barnack Newcomer Award e lo Ian Parry Award of Achievement. Nel 2020 è stata inserita nella lista di The 30: New and Emerging Photographers to Watch.

Focus / italiano

Lo Yenisei è uno dei fiumi più lunghi del mondo. Le sue acque bagnano diverse località russe, dalla Repubblica di Tuva fino al circolo polare artico, attraversando le sterminate foreste della taiga siberiana. Con Hiding from Baba Yaga, Nanna Heitmann ne ripercorre il corso incontrando le persone che abitano sulle sue rive. Yuri e i suoi 15 cani, che ha costruito una casa di ferraglia e rottami perché tutti gli amici sono morti a causa dell’alcol e della droga e niente lo teneva più in città; Valentin, un ex ufficiale traumatizzato dalla guerra che oggi si definisce ecologista anarchico e dorme sotto le stelle anche a meno 50°; Vaselisa, che vive con i genitori sordi in un villaggio di Vecchi credenti, gli unici atei dell’intera comunità. Persone con necessità e storie differenti, in cerca di solitudine e riparo dal caos dei centri abitati. Heitmann restituisce questo mondo attraverso uno sguardo delicatamente onirico, trasformando questi luoghi sospesi in metafore di altro. Sono paesaggi di sogni irrealizzati, di morte, desolazione, speranza, abbandono e di un’infinita libertà, dove ancora si sentono gli echi di antichi racconti, come quello di Baba Yaga, la cui leggenda spiega la nascita del fiume Yanisei e dei boschi che lo circondano.

Bio / english

A Russian-German artist, Nanna Heitmann studied photojournalism and documentary photography at the University of Hanover. The subject of her project Weg vom Fenster (Gone from the Window; 2018) was Germany’s last coal mine. The same year, she was a finalist in the LensCulture Emerging Talent Awards and then became a Magnum nominee in 2019. Through her work, she explores the themes of isolation and solitude from different points of view, concentrating on interaction between human beings and the environment they live in. In Hiding from Baba Yaga, these themes are joined by that of the search for one’s origins, reinterpreted through a poetic and fairy-tale-like lens. Her work has been published in National Geographic, TIME Magazine, M Le Magazine du Monde, De Volkskrant, and Stern Magazine, and she has received commissions from numerous international outlets. She has won several awards, including the Leica Oscar Barnack Newcomer Award and the Sunday Times Award for Achievement. In 2020, she was included in The 30: New and Emerging Photographers to Watch.

Focus / english

The Yenisei is one of the longest rivers in the world. It passes through many parts of Russia, from the Republic of Tuva to the Arctic Circle, crossing the endless forests of the Siberian taiga. In Hiding from Baba Yaga, Nanna Heitmann traces its path, meeting the people who live on its banks. Yuri, who has fifteen dogs and built his house out of scrap iron and junk, because all of his friend died from drugs or alcohol and there was nothing left for him in the city; Valentin, the former officer traumatised by war who now calls himself an anarchic ecologist and sleeps under the stars even when its -50° Celsius; Vaselisa, who lives with her deaf parents in a village of Old Believers where they are the only non-believers. People with different needs and stories, looking for solitude and respite from the chaos of the city. Heitmann portrays this world through a gently dreamlike gaze, transforming these suspended places into metaphors for something else. They are landscapes of unfulfilled dreams, death, desolation, hope, abandonment and endless freedom, where we can still hear the echoes of ancient tales, like the one about Baba Yaga, whose legend explains the birth of the Yanisei river and the woods around it.